Bonus Möbler

Från budget till kvalitet

Mittmedias nativebyrå hjälper Bonus möbler att nå sina kunder med en kundtidning. För Bonus möbler är är det viktigt att uppmärksamma kunderna på den stora förändringen som företaget genomgår – från budget till Skandinavisk tidlös design. Maind hjälper till med text och bild.

Från budget till Skandinavisk tidlös design

Bonus Möbler i Östersund går från budget till kvalitetsmöbler och blir en del av möbelkedjan Svenska Hem. – Jag tror på kvalitet och Östersund har saknat en möbelaffär för kvalitetsvarumärken, säger Lars-Göran Hjalmarsson, ägare av Bonus Möbler.

Butiken Bonus Möbler i Torvalla är idag ljus och luftig. Väggar har slagits ut och färgerna

LarsGoranwebb
Lars-Göran Hjalmarsson vill sälja bättre möbler genom kunskap. Han märker att det finns många inredningsintresserade i Östersund. En fåtölj är en personlig grej som många satsar lite extra på.

går i olika nyanser av grått. Lampor i modernt snitt och tidlösa möbler drar ögat till sig.

 

– Här var det mycket småprylar förut och flera rum. Idag är det möbler och större ytor som gäller, säger Lars-Göran Hjalmarsson som är ägare och butikschef.

Lars-Göran blev  ensamägare till butiken 2008. Han bestämde sig för att satsa på bättre möbler med kvalitet och påbörjade en förändringsresa. Idag är Bonus Möbler medlem av möbelkedjan Svenska Hem som saluför kvalitetsvarumärken och Skandinavisk design.

– Jag insåg att det är tufft att köpa fullastade bilar med sängar och soffor för att sälja billigt. Det genererade ofta mer reklamationer. Samtidigt såg jag att näthandeln ökar och ökar. Jag tror på kvalitet, säger Lars-Göran Hjalmarsson.

Butiken bjuder på en utställning av möbler från kända varumärken som String, Swedese, Bröderna Anderssons, Stressless, Brunstad, Skovby och Jensen sängar. Här finns också mindre kända varumärken. Gemensamt för möblerna i butiken är att det är kvalitetsmöbler.

– Vi inom Svenska Hem strävar efter sälja bättre möbler till inrednings- och kvalitetsmedvetna genom kunskap. Det kostar lite mer men många kunder är villiga att betala för det, för att få lite stil på grejorna och för att få hållbara möbler, säger han.

Resan från budget till kvalitet har inte varit enkel.

– Det är tufft att gå från att sälja med den gulröda marknadsföringen vi hade tidigare hade till att sälja bättre möbler.  Men jag har hela tiden tänkt framåt. Östersund har ju saknat den har sortens butik, resonerar Lars-Göran.

Bonus Möbler lägger tid och kraft på att bygga relationer med kvalitetsleverantörer tillsammans med Svenska Hem. Butiken hade även tidigare några kända varumärken men då sålde de inte särskilt bra. Idag talar butiken talar samma språk som varumärkena och det är mer medvetna möbelkunder som kommer till Bonus Möbler.

– Det finns gott om människor som vill köpa bättre möbler. Många inredningsintresserade åker och tittar i butiker i Stockholm, nu finns en del av möblerna här.

traprover
Ett gediget och rustikt bord från Fargo, där kunden själv väljer utförande.

Samtidigt som Bonus Möbler valt att gå mot bättre möbler med kvalitet har butiken har de också också tagit kliv på en digital resa. Nätet blir idag ett allt viktigare skyltfönster. Idag finns Bonus Möbler som komplett webbshop. Men Lars-Göran menar att det fortfarande finns ett behov av att se och känna på möblerna. Men beteendet fortsätter att förändras med den digitala utvecklingen, tror han.

 

– Så småningom tror jag att fler butiker kommer att transformeras till showroom. Det kommer att bli rum som kunderna kan komma till för att få en upplevelse, en snygg och fräsch miljö att inspireras av med alla sinnen. Du möter personal som kan hjälpa dig rita in hur möblerna blir hemma hos dig på datorn.