On my Maind

Som copywriter och kommunikatör klurar jag ofta och gärna på hur man bäst når fram. Det kan handla om en text, ett manus eller en film. Nyckeln finns så klart nära kunden eller läsaren. Och idag även hos sökmotorerna. En kollega kallade mig för fjällbjörk, jag tror det är för att jag är en sådan som fortsätter att sträva på, även i motvind. Kanske har det med mina rötter i Västjämtland att göra.

Efter 15 år i kommunikationsbranschen (här kan du läsa mer om min yrkesbana) tycker jag det är fantastiskt att se hur det mänskliga börjar återta plats på den digitala arenan. Användaren eller kunden i fokus har åter blivit honnörsord som många företag nu kämpar för att återanpassa sig till. Det är i ropet för fler än oss inbitna kommunikatörer hur vi människor tänker och beter oss. Samtidigt som det är så självklart. Våra intressen, behov och känslor styr vad vi tar till oss.

Hur än duktiga vi är att synas i alla kanaler, så måste själva innehållet i kommunikationen betyda något för någon, om det ska få genomslag. Liksom formatet – bild, text, film, form eller ton. Och så själva storyn förstås. Detta tidlösa verktyg som så effektivt kan få oss att minnas och förstå.

Den digitala arenan ger nya möjligheter. Vi kan jobba mer resultatdrivet, mäta, följa upp och lära oss vad som funkar. Och det finns inte längre någon anledning att lägga pengar på något annat. Det här betyder nya förutsättningar att anpassa sig till för företag som vill växa och nå nya kunder. Men också helt nya möjligheter som det är synd att missa. Tycker du också att det verkar spännande, följ gärna med på resan och försök fånga några av dem!

Kommentarsfunktionen är stängd.

WordPress.com.

Upp ↑