4 tips för digital marknadsföring med liten budget

Ta hand om innehållet på din webbplats så får du fler kunder att hitta dit. Det finns små förbättringar du kan jobba med som stärker din marknadsföring.

4 tips för bättre digital marknadsföring

1. Analysera sökord och sökfraser

Vad söker kunderna efter när de är i behov av din tjänst eller produkt? Sätt dig in i kundens situation och tänk efter vad hen skriver på Google för att hitta din produkt.

Vad frågar dina potentiella kunder Google? Kanske vet inte din kund om att ditt företag finns, eller att produkter eller tjänster av det slaget finns. Vilket problem har någon som kan få användning av din produkt eller tjänst?

När du kommit fram till relevanta sökord och fraser är det dags att kolla upp hur vanliga de är. De allra vanligaste orden är det högst konkurrens om, att optimera mot dem kräver en större budget. Kolla upp ordens populäritet via sajter som Keyword planner, Google Trends och Answer the public. Finns sökord som väl beskriver din produkt men inte alltför populära, välj dem.

2. Skapa innehåll och strukturera din webbplats

Med några relevanta nyckelord i din hand är det dags att skapa ett innehåll till din webbplats. Tänk på att optimera dina viktigaste sidor med dina viktigaste sökord. Optimerar du alla sidor med samma nyckelord eller fraser finns en risk att de bli bortsorterade.

Kom ihåg att ett kvalitativt innehåll för kunden är viktigare än strategiskt uttänkta nyckelord. Ju mer läsvänligt, desto mer ökar läsarens vilja att kommentera, dela och uppskatta ditt unika innehåll. Tänk på din webbplats som ett hus, nyckelorden och fraserna är stommarna som håller ihop konstruktionen. Textinnehållet är fasaden, det som gör huset lustfyllt att stanna kvar för att titta på. Viktigt är också att det språket är så rent och korrekt som möjligt, för att sökmotorerna ska gilla det.

Se också till att döpa webbplatsens sidor till unika sidtitlar som är möjliga att söka på. Dela in texten i stycken och använd dig av rubriker och underrubriker när du bygger innehållet.

Vill du ha fler tips på hur du sökordsoptimerar din webbplats, kontakta Maind.

3. Skapa en blogg eller nyhetsbrev

Har du i ditt företag möjlighet att skapa innehåll regelbundet som är av värde för dina kunder – se till att skapa en blogg eller ett e-postnyhetsbrev. Det är att sätt att sprida innehållet och få fler att hitta till er webbplats. Läs mer i Mainds tidigare inlägg Därför bloggar företagen.

Blogginlägg kan du dela via företagets sociala kanaler och även i nyhetsbrev om du har ett sådant. Kanske är en bra lösning för ditt företag att skapa ett e-postnyhetsbrev, välj i så fall en modell med möjlighet att anpassa innehållet till olika målgrupper. Med målgruppsanpassat innehåll ökar dina möjligheter att vara relevant, intressant, stärka varumärket eller få fler kunder.

4. Skaffa Google Analytics

Ett smart drag är att koppla Google Analytics till din webbplats. Då kan du följa framstegen du gör inom marknadsföringsarbetet och även hitta förbättringar som ger ännu bättre resultat. På Google Analytics ser du till exempel hur trafiken från Google, sociala medier eller nyhetsbrev går till din webbplats.

Har du funderingar, frågor eller synpunkter på dessa tips? Hör av dig så kan vi prata vidare: kontakta oss.

Behöver du hjälp med delar eller helheten av innehållsarbetet för digital kommunikation, hjälper vi gärna till. Läs mer om våra tjänster inom innehåll, innehållsstrategi och uppföljning.

 

 

 

 

Kommentarsfunktionen är stängd.

WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: