En företagsblogg är ett av flera sätt att bjuda på kunskap och värdefullt innehåll till följare och kunder. Det knyter band och stärker kundrelationer. Dessutom ger bloggen fler besökare till hemsidan. Website Builder har tagit fram en undersökning om hur du ska tänka när du skapar din blogg.

Vi litar mer på artiklar än annonser. 70 procent av kunderna lär känna företag genom artiklar. Bloggen är ett av flera verktyg för en regelbunden publicering. Fler siffror som tyder på att bloggande är gynnsamt är att företag har 97 procent mer trafik till hemsidan än icke bloggande företag. Antalet unika besökare ökar med 55 procent.

Hemsidan som varumärkeshubb

Få svenska konsumenter anser att varumärken är öppna och ärliga enligt undersökningen Authentic Brands, som bland andra Dagens media skrivit om. Endast 7 procent anser att de kan lita på ett varumärke. De varumärken som lyckas positionera sig som autentiska har mycket att vinna vad gäller förtroende och ökade intäkter.

Istället för att enbart satsa på att sprida sina budskap i rätt målgrupper (push-strategi) är det allt fler som ser fördelarna med att erbjuda värdefullt innehåll på den egna hemsidan (pull-strategi) Ett innehåll som ger värde, bjuder på kunskap och möjlighet till identifikation. Här är bloggen ett fint verktyg att regelbundet publicera ett autentiskt innehåll som visar och berättar om varumärkets värld för besökarna.

Med en hemsida som är en innehållshub för varumärket är det mer gynnsamt att försöka nå ut i relevanta målgrupper (push- och pull-strategi). En publicerad artikel går att sprida i sociala medier eller via betald annonsplats, ett enkelt sätt att få fler besökare till hemsidan. Artiklarna blir också ett verktyg för att förbättra sökordsoptimeringen.

Siffror som talar för bloggen

  • 23 procent av tiden på internet spenderas på bloggar och i sociala medier.
  • 77 procent av Internetanvändarna läser bloggar..
  • 55 procent fler unika besökare till hemsidan med blogg
  • 97 procent mer trafik till hemsidan med blogg

Smart format för blogginlägg

  • Titellängden är omkring 60 tecken.
  • Titeln innehåller 6-13 ord.
  • Blogginlägg med bilder genererar totalt 94 procent mer trafik.
  • Användaren lägger i snitt 10 procent mer tid på att kolla på bilden än att läsa inlägget.
  • 150 tecken är den ultimata längden för att snabbt dra in läsaren i texten.
  • Mellan 2 032 och 2416 tecken – så långa är de topp tio mest lästa artiklarna på webben.

En reaktion till “Därför bloggar företagen

Kommentarsfunktionen är stängd.

WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: