Varför anlita en copywriter?

Många väljer att anlita en copywriter när de vill ha en text. Men det kan vara värt att fundera över vad du egentligen kan få ut av en copywriter.

Det som gör en verkligt bra text är oftast idén eller tanken som ligger bakom. När den är på plats är det så mycket lättare att nå ut med budskapet oavsett om texten är mer eller mindre bra.

Jobbet före skrivandet

Innan själva skrivarbetet börjar gör en copywriter oftast en research och tar reda på så mycket som möjligt av allt som finns att veta om ämnet men han eller hon är också nyfiken på syftet med texten. Vad vill ditt företag uppnå? Hur tänker din kund?

Skulle det vara så att du endast behöver hjälp att få till ett vårdat språk i en informativ text så ska du självklart få det. Men kanske är det det där andra du är i behov av, att attrahera nya kunder?

Konceptet som kan leda till olika uttryck

En copywriter klurar gärna på vad det är som säljer eller är fångande. Vad är kroken som får mottagaren att läsa, lyssna eller titta? Hen kan också hjälpa dig att formulera koncept — mer långsiktiga budskap som går att hålla sig till i en mängd olika variationer och uttryck. Och dramaturgi och tonalitet som behövs för att berätta en bra historia.

Copywritern som kundtänkare i digital utveckling

Ett område som växer sig allt starkare inom copywriting idag är UX-writing. UX står för User Experience och termen används ofta för att tala om användarupplevelsen av webbplatser, appar eller andra digitala plattformar. Det betyder att man tar in en copywriter tidigt i designprocessen för att skissa med text och ord för att få till ett användarvänligt flöde. Ofta kan det handla om att designa processen som leder till köp, intresseanmälningar eller liknande.

Autentiskt och värdefullt i innehållsmarknadsföring

När det gäller innehållsmarknadsföring, även kallad Content Marketing handlar det om att skapa redaktionellt material med krav på att det ska vara autentiskt och läsvärt. Innehållsmaterialet (ert Content) ska kunna stå för sig själv och även utan ett företag som avsändare ändå ge ett värde till läsaren, likt en tidningsartikel. Samtidigt ska det belysa ett sammanhang eller värden, där företagets produkter eller tjänster är viktiga.

Även här är det helt avgörande att förstå vad som är värdefullt att veta för dina kunder. Och hitta ämnen, temaområden och vinklar utifrån det.

Sök, analys & optimering

Verktyg som är viktiga för copywriters och andra innehållsproducenter  i det digitala medielandskapet är sökordsoptimering, mätning och publiceringskunskaper. Genom att mäta går det att lära sig mer om kunderna och skapa mer värdefull kommunikation.

/ Sara Stenberg

Kommentarsfunktionen är stängd.

WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: