De perfekta längderna på inlägg

Finns det någon optimal längd för en rubrik, tweet, ett Facebookinlägg eller ett podcastavsnitt? Så här säger experterna på SumAll och Buffer, två verktyg för sociala medier. Frågan är om det finns någon perfekt sanning?

  • En tweet bör vara mellan 71-100 tecken lång. Tweets som är under 100 tecken får nämligen 17 procent mer interaktion (kommentarer, delningar etc) än de som är längre.
  • Facebookinlägg på maximalt 40 tecken får 86 procent mer engagemang än de som är längre.
  • På Google+ bör man hålla sig till en rubrik på 60 tecken, för att inte riskera att den klipps av i sökresultat.
  • Webbadresser fungerar bäst om de består av 8 bokstäver. Helst inga siffror eller bindestreck.
  • Idealiska hashtaggar, oavsett kanal, innehåller 6 tecken. Undvik slang eller siffror i början av taggen.
  • Ska mejlet bli läst, bör ämnesraden vara 28-39 tecken lång.
  • Bloggrubriker, 6 ord. Men viktigast är såklart att rubriken är intressant och klickvänlig.
  • Lyssnare håller fokus i snitt i 22 minuter. Värt att tänka på vid planeringen av ditt nästa podcastavsnitt kanske?

Läs mer om undersökningen och resultaten här.

Kommentarsfunktionen är stängd.

WordPress.com.

Upp ↑